Autobusy, które same jadą do myjni, ładowarki czy na stanowisko serwisowe – bez kierowcy na pokładzie – to już nie pokaz technologiczny, lecz codzienność. Na targach Busworld firma Autonomous Systems zaprezentowała SmartDEPOT™, pierwszy system autonomii pozwalający na bezzałogowe operacje w zajezdniach. Według danych producenta, w typowej flocie 100 pojazdów rozwiązanie to może przynieść nawet 8,8 mln euro oszczędności i zaoszczędzić ponad 1700 roboczogodzin miesięcznie.
Firma Autonomous Systems zaprezentowała własnie SmartDEPOT™, system autonomiczny, który pozwala autobusom samodzielnie poruszać się po terenie zajezdni – do myjni, ładowania, serwisu i parkowania – bez kierowcy na pokładzie. Zbudowany z myślą o realiach zatłoczonych zajezdni, SmartDEPOT przekształca autonomię z fazy demonstracyjnej w codzienną praktykę operacyjną, przynosząc wymierne oszczędności i poprawę bezpieczeństwa.
– Busworld to moment, w którym nasza branża przechodzi od demonstracji do wdrożeń. SmartDEPOT™ już dziś umożliwia codzienne, bezzałogowe operacje w zajezdniach – zwiększając przepustowość, poprawiając bezpieczeństwo i obniżając koszty – mówi Jan Gramatyka, Business Development Manager, Autonomous Systems.
Od demonstracji do codziennych operacjiAutonomia na ulicach zaczyna się od chaosu; w zajezdniach go nie ma. Bramy kontrolują dostęp, ruchy są powtarzalne, a na pokładzie nie ma pasażerów – to idealne środowisko, w którym autonomia działa bezpiecznie i przynosi korzyści od pierwszego dnia.
SmartDEPOT już dziś przynosi wymierne efekty. Według danych producenta operatorzy mogą zaoszczędzić nawet 88 000 euro na kosztach pracy jednego autobusu w ciągu 12 lat. Każdy pojazd zyskuje średnio 35 minut dziennie, co w skali roku odpowiada dodatkowemu miesiącowi pracy. W typowej zajezdni system pozwala też uniknąć około trzech drobnych kolizji tygodniowo.
Dla floty 100 autobusów smartbusów oznacza to 8,8 mln euro oszczędności i ponad 1700 roboczogodzin miesięcznie – to jak dodanie 12 autobusów elektrycznych z kierowcami, sfinansowanych dzięki zastąpieniu zwykłych autobusów pojazdami smartbus.
System gotowy do wdrożeniaSmartDEPOT wykorzystuje percepcję 360° z redundancją, dostosowaną do pracy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz zajezdni. Nie wymaga dużych zmian infrastrukturalnych – działa w każdej zajezdni, a próg wejścia jest niski już od pierwszego pojazdu. Bezpieczeństwo oparte na technologii LIDAR ogranicza martwe pola i minimalizuje drobne incydenty w ruchu wewnętrznym.
System jest dostępny dla producentów OEM w Europie – zaprojektowany tak, by można go było nakładać na platformy z napędem „drive-by-wire” i integrować z systemami zajezdni. To pierwsze i jedyne gotowe do wdrożenia rozwiązanie autonomii zajezdniowej dla OEM-ów, a nie demonstrator badawczo-rozwojowy.
SmartDEPOT™ Mission Control to centrum zarządzania flotą smartbusów: jeden ekran z widokiem na zajezdnię, pojazdy i zadania (mycie, ładowanie, parkowanie). System dostosowuje się do zmieniających się warunków, tak by zmiana kończyła się płynnie – z flotą przygotowaną do porannego wyjazdu.